Дисциплінуємо дітей, дисциплінуючи себе

Поради батькам у контексті делікатного методу м'якого дисциплінування дітей

Один з основних компонентів методу природного батьківства («свідомого», «добросердного виховання») – це так звана м'яка дисципліна.

Багато мам, які є шанувальницями суворої дисципліни, стверджують, що м'яка дисципліна спонукає й дозволяє дітям робити все, що вони хочуть; що діти починають «правити в домі» і стають зіпсованими та владними тиранами, які тримають батьків у заручниках будь-якою своєю примхою. Такі мами вважають, що тверда рука (і навіть деякі фізичні наслідки, такі як періоди неспілкування з дитиною або тілесне покарання) сприяють вихованню «хороших дітей».

Але м'яка дисципліна не передбачає вседозволеності. Вона означає виховання без насильства, що передбачає довірливе та шанобливе спілкування, сприйняття дитини не в якості молодшої та слабшої людини, яку ви можете й повинні контролювати, а в якості вашого партнера в житті та джерела потенційної радості й взаємодії, сповненої любові. Головні цілі м'якої дисципліни полягають у тому, щоб наші діти відчували себе в безпеці з нами, рівноцінними партнерами у взаєминах з батьками та вміли свідомо вибирати кращі способи поведінки, а не просто припиняти ті її прояви, які ми вважаємо недоречними. Крім того, прищеплюючи дітям повагу й емпатію, ми вчимо їх самодисципліни й заохочуємо демонструвати свої найкращі якості.

Які дії батьків неправильні, необґрунтовані?

1. Бойкот, відмова від спілкування з дитиною. Дитину, з якою батьки не розмовляють, можна визначити за плачем або криком. Як правило, батько при цьому знаходиться поруч, виглядає стурбованим і часто пошепки нагадує самому собі, що він піддав дитину такому покаранню, бо дитина зробила те-то й те-то, і що це покарання припиниться після закінчення певного проміжку часу або коли малюк перестане плакати. М'яка дисципліна спонукає нас не ігнорувати крики та плач дитини, адже коли діти стають старше, їх емоції набувають різноманітність і глибину, як і словниковий запас, який наповнюється не лише тими словами, які нам хотілось би чути. Тому із віком вони можуть «плакати» вже трохи по-іншому, і ми повинні вчитись розуміти їх нові форми вираження негативних емоцій.

2. Погрози та нагороди. Як і бойкоти, погрози та нагороди, здається, допомагають дисципліні, але допомагають неправильно. Точно так, як діти реагують на погрози, тому що бояться наслідків, вони реагують і на винагороду, тому що саме винагорода спонукає їх вести себе відповідним чином. У цьому випадку мотивацією є не позитивна взаємодія з іншими людьми, повага, висока оцінка, схвалення й любов інших людей, а лише отримання бажаної винагороди.

3. Насильство. Єдині взаємини, в яких вам «дозволено» бити чи давати стусани іншій людині, це взаємини з дитиною; ви не можете стусонути свого чоловіка або дружину. Ви не можете давати стусани вчителям або друзям, вам навіть не дозволять завести домашню тварину, якщо ви скажете, що збираєтесь бити її. Люди, які б'ють дітей, кажуть, що роблять це з любові, а не через гнів. Різниця між побиттям у гніві, наприклад, «зопалу», й ударами при спробі нібито «заспокоїти» дитину чисто академічні, але не практичні. Обидва методи припускають побиття дитини, у результаті чого її мозок вивільняє нейромедіатори й гормони, які допомагають упоратися з болем і страхом, пригнічуючи відповідні фізіологічні реакції організму на погрози й насильство. Елементарна причина, чому не можна бити дітей, така: биття – це биття. Це не любов, не навчання. Це удари. Ви можете казати, що б'єте з любові або користуєтесь насильством як способом навчити дитину чого-небудь, але фактично ви просто завдаєте їй біль.

Дослідження показують, що фізичні покарання не сприяють слухняності в довгостроковій перспективі та призводять до меншого внутрішнього усвідомлення таких понять, як «відповідна» поведінка та слухняність. У всьому світі фізичне покарання пов'язують з виникненням психологічної дезадаптації та проблемами психічного здоров'я, такими як клінічна тривога й депресія, а також зловживання наркотиками й алкоголем. Двадцять чотири країни у світі заборонили фізичні покарання та продемонстрували дивовижні зміни в поведінці та соціальних очікуваннях.

Які дії батьків принесуть користь

1. Завжди припускайте найкраще. Усі діти здатні бути привітними, готовими до співпраці, добрими й люблячими. Чи означає це, що вони завжди проявляють такі якості? Ні. Чи означає це, що вони можуть бути такими? Так. Спробуйте починати кожний день з думки про те, що навіть у найнещаснішої дитини є задатки щасливого малюка, який здатний відповідати вашим очікуванням і з часом перевершити їх. Однак це може статись лише за умови, що ми будемо розвивати ці задатки.

2. «Погана» поведінка – це ознака незадоволеної потреби. Коли діти поводяться зухвало, не слухають нас або демонструють тривожні емоції, легко назвати дитину або її поведінку «поганою» чи «неправильною». Однак у міру того як ми перенаправляємо наших дітей і дисциплінуємо їх, ми починаємо вважати таку поведінку спробою задовольнити свої потреби. Вона закликає нас переглянути наші взаємини з дитиною та спробувати знайти джерело її незадоволеної потреби.

3. Батьківські перерви. Уявіть собі, що настав той день, коли ви не можете стримати незадоволення поведінкою дитини. Це означає, що прийшов час зробити перерву у спілкуванні з нею, взяти паузу. Якщо у вас діти старшого віку, ви можете просто сказати їм, що вам важко і необхідний час, щоб зібратись. Скористайтесь моментом, фізично покинувши кімнату, або навчіться абстрагуватись у присутності дитини, використовуючи прийоми дихання, які-небудь заспокійливі фрази з аутогенного тренування або коротку медитацію.

Інструменти дисципліни

1. Альтернатива слову «ні». Слово «ні» не дуже корисне, і ви згодом можете пошкодувати, що використовували його. Використовуйте слово «ні» якомога рідше, замість нього придумуйте незліченні альтернативні варіанти, щоби позначити свою незгоду та припинити прояви небажаної поведінки. Не варто надмірно оберігати дитину вдома, за винятком безпечних розеток, а суворий тон (відповідний для подібних ситуацій) і переконлива мова тіла здатні творити дива, запобігаючи небезпеці. Якщо ви дотримуєтеся цього правила, навряд чи ваші діти коли-небудь скажуть або прокричать вам «ні!».

2. Кажіть «так» після будь-якого «ні», а краще кілька разів. Є моменти, коли нам необхідно казати дитині «ні», наприклад, коли вона хоче з'їсти шматочок яскравого, фантастичного на вигляд, але не корисного для неї (за певних причин) святкового тістечка. Малюки люблять чути «так» навіть після «ні». Фахівці дійшли висновку, що навіть якщо «ні» надто розчаровує, ваше «так» у відповідь на що-небудь інше може створити диво. Тому у випадку з некорисним тістечком скажіть дитині «так» на найсмачніше й корисне частування вдома після святкування.

3. Розставте пріоритети/не надривайтесь/відпустіть ситуацію. Навіть не надто поблажливі батьки погодяться з тим, що один з ефективних інструментів дисциплінування дітей – це здатність розставляти пріоритети. Спитайте в себе: «Чи хочу я надірватись у процесі виховання?». І дайте відповідь на це запитання дуже чітко й чесно. Знайте, що іноді ви просто повинні відпустити ситуацію, і це не зумовить поганої поведінки вашої дитини на все її подальше життя. Тим самим ви просто визнаєте, що кожна ситуація – це просто життєвий етап, який скоро пройде. І він, як правило, проходить, незважаючи або всупереч вашим зусиллям; адже зрілості, досвіду та споглядання прикладів хорошої поведінки часто достатньо, щоб виправити небажану поведінку.

Деякі типи поведінки, такі, наприклад, як у випадку, коли дитина кусається при грудному годуванні або думає, що тягнути дівчинку за волосся дуже смішно, вимагають окремої уваги, але в більшості випадків, які складні, але не дуже проблематичні, не звертайте уваги на поведінку дитини, і ви здивуєтесь, як швидко вона мине. Вам не треба карати дитину для того, щоби припинились прояви її не зовсім правильної поведінки. Повірте – вони пройде мимовільно.

 

Download
Жорстоке поводження з дітьми. Що це?
Жорстоке поводження з дітьми.pdf
Adobe Acrobat Document 634.2 KB
Download
Щоб не сталося лиха. Забезпечуємо безпеку дитини вдома
Безпека дитини вдома.pdf
Adobe Acrobat Document 533.8 KB
















Download
Інструкція щодо подачі заявки на комплексну оцінку до ІРЦ Вознесенівського району
Як подати заявку до ІРЦ.pdf
Adobe Acrobat Document 279.1 KB

Аудіоказки для адаптації до школи та дитячого садка

https://www.youtube.com/watch?v=LgbQLkvQ2MU

Download
Пам'ятка "Рецепт позитивного психологічного клімату в родині"
Pam'yatka. Recept pozitivnogo psikhologi
Adobe Acrobat Document 152.4 KB

Ігри на розвиток пізнавальної сфери дітей дошкільного та молодшого шкільного віку



Якщо дитині не вистачає батьківської уваги, вона намагається привернути її...









Поради лікаря Комаровського







«Дитинство має бути щасливим,

або як уберегти дитину від негативних емоцій»

Для щастя важливий весь спектр емоцій

Бажання вберегти дитину від усіх негараздів — абсолютно природне. Якому батькові чи матері захочеться, щоб їх дитина страждала і була нещасна? Але доктор Робін Берман, психіатр, автор Permission to Parent: How to Raise Your Child with Love and Limits, вважає, що негативні емоції — це ключ до виховання щасливих дітей.

Приймайте негативні емоції своєї дитини, не намагаючись їх виправити.

Включаючи режим гіперопіки, ми тим самим робимо ведмежу послугу нашим дітям, перетворюючи їх у безпорадних і несамостійних людей.

Якщо ви ставитеся до своїх дітей як до «кришталевих», вони такими і виростуть

Говоріть зі своїми дітьми про їхні сильні сторони, а не слабкості.

Ви повинні стати прикладом, перш ніж дати урок

Так, це найскладніше. Ви повинні бути для дитини зразком. Щоб навчити дитину дисципліни, ви самі повинні стати дисциплінованими.

Розділяйте почуття вашої дитини, а не заперечуйте їх.

Ви повинні навчитися розуміти, чути і приймати свою дитину, і говорити їй про це.

Не замінюйте почуття солодощами, подарунками або гаджетами

Не дозволяйте дітям заміщати і ховати свої почуття, а це саме те, що ви робите, якщо говорите: «Я дам тобі печиво, якщо перестанеш плакати» чи «Можеш пограти на смартфоні, тільки не сумуй». Так, звичайно, на якусь мить це їх заспокоїть, але в довгостроковій перспективі такий підхід має зворотний ефект — ваші діти так і не навчаться справлятися зі своїми почуттями. І тільки уявіть, якщо кожен з нас навчиться керувати своїми емоціями, якщо кожна дитина навчиться регулювати свій емоційний термостат», — у такому суспільстві всі проблеми будуть вирішуватися набагато простіше і м'якше.


 ЯК ВІДСВЯТКУВАТИ ДЕНЬ НАРОДЖЕННЯ ДИТИНИ?

День народження дитини - одна із найхвилюючіших подій у житті батьків. Але часто цей день стає винятково святом для дорослих. Адже маленькому імениннику не зрозуміло, для чого вдома зібралося так багато людей, чому на столі так багато цікавого, а йому, як завжди, не дають це спробувати.

ПІДЛАШТУВАТИ СВЯТО ПІД ДИТИНУ, А НЕ ДИТИНУ ПІД СВЯТО. Не порушуйте звичний розпорядок дня: у свій звичний час мають бути і сон дитини, і щоденна прогулянка, і прийоми їжі. Якщо ж ви зайняті приготуванням святкових страв або іншими хатніми клопотами, то можете попросити бабусь чи когось із родичів погуляти з дитиною.

ПРИГОТУЙТЕ МАЛЮКУ СЮРПРИЗ. Можна прикрасити кімнату повітряними кульками чи яскравими різнокольоровими гірляндами. Для гостей можна приготувати веселі ковпаки. Ще можна придбати мильні бульбашки і влаштувати з них на честь свята святковий салют. Також варто підготувати підбірку з улюбленими музичними композиціями іменинника, нехай весь день звучать тільки дитячі пісні.

ПОДАРУНКИ. Напевно, у свій День народження дитина отримає велику кількість нових іграшок. Не треба вручати їх всі одразу, бо вона може просто розгубитися. Даруйте все поступово, показуючи, як з чим гратися. Тоді весь день дитини буде насичений новими враженнями.

СВЯТКОВИЙ СТІЛ.  Готуючи страви, не треба забувати про те, у кого сьогодні свято. Вигадайте нові та цікаві страви для іменинника (тільки не переборщіть із новими продуктами, які дитина ще не куштувала). Не полінуйтеся гарно прикрасити тарілочку малюка.