📖 Як би нам не хотілося, не вдасться ізолювати дітей від теми війни. Допомогти підібрати слова для таких непростих розмов і прожити цей складний досвід можуть книги , що торкаються тем війни.
Теми переселенців та війни на сході України торкаються:
📚«Мирослава та інші з нашого двору» 👉https://bit.ly/3k2KGWt,
📚«З води у воду» 👉https://bit.ly/3YBIODa,
📚«Пси, які приручають людей» 👉https://bit.ly/3XG8c9j,
📚а «Чубзики» 👉https://bit.ly/3xt5ycy описує її в жанрі фентезі.
📚«Ми живемо на краю вулкана» 👉https://bit.ly/3Xzjlci описує події Другої світової війни.
📚«Куди і звідки» 👉https://bit.ly/3IuMXTV піднімає тему внутрішньо переміщених осіб.
👨👩👧👦 Книги можуть стати доброю підтримкою для дітей під час переживання травматичних подій.
Ігри та творчі завдання, що допоможуть знизити агресію
Підготували Анна Кірик , практичний психолог
дошкільного навчального закладу № 3 «Чебурашка», м. Лозова, Харківська обл.;
Оксана Левшина , практичний психолог
навчально-виховного комплексу № 8, м. Лозова, Харківська обл.
Якщо дитина відчуває страх
ТИХІ ІГРИ.
Що робити, коли діти шумлять, а це не дуже доречно. Пропонуємо скарбничку "тихих ігор"
Важливо пам'ятати - багато дітей мінімум до 6 років не вміють контролювати гучність мови. Центри мови і центри когнітивного контролю в цей період лише продовжують дозрівати. А зараз – реакції дітей можуть взагалі бути зовсім різними.
Ігри, що допоможуть вимкнути гучність:
1. Пульт керування. На подушечках пальців малюємо фломастером «кнопку гучності». Наприклад, на вказівному пальчику – червоним кольором ставимо крапку – голосніше, на безіменному – синім кольором – тихіше. Тренуємося, пропонуємо сказати слово, наприклад, «мама», або ім'я дитини, натискаємо кілька разів на пальчик - дитина каже слово залежно від «кнопки» та кількості «кліків» голосніше. (Доводимо до найбільшої гучності, а потім, зупиняємо на потрібній). Коли дитина знову говоритиме голосніше, посміхаючись, торкаємося його «кнопки», або просимо, щоб він сам доторкнувся.
2. Граємо в «шпигунів», в мишок і кота (мишка повинна тихееенько, беззвучно пробратися і щось заздалегідь продумане у нас схопити)
3. Диригенти – змахуємо рукою вгору – і це сигнал інструментам «грати голосніше», рукою вниз – знижуємо гучність, збираємо руку в кулак – мовчання. (Даємо можливість дитині теж побути диригентом)
4. Пишемо літери в рядок. Від маленької до великої. (Литери Р, З, Ж) і навпаки, від величезної, до маленької. Просимо дитину дивитися на букви, вимовляти звук, підвищуючи або знижуючи гучність (чим менше буква, тим тихіше звук і навпаки)
5. Кожні кілька годин – 2 хвилини тиші. Призначаємо дитину головною. коли продзвонить будильник, вона подає всім сигнал – слухаємо тишу.
6. Самі починаємо говорити пошепки. Дитина дзеркатиме нас. Або граємо в «Шепотуньки» - розмови в сім'ї лише пошепки
7. Складаємо всі голосні голоси у вазу. Вони там не змішуються. Коли хочеться сказати голосно, свій голос потрібно взяти з вази
8. Пантоміма – гра «в крокодила»
9. Спілкуватися мовою жестів (можна придумати свою сімейну мову), ця проста «мова», де кожна літера – окремий жест – гарний і для дітей 4-5 років
10. Граємо в оперу - не говоримо, а співаємо (спів сприймається по-іншому)
11. Перетворення. Говоримо, як маленькі ліліпутики, мишки або мурашки (а потім, як велетні чи слони)
12. "Мовчанка" - хто перший скаже слово, той програв.
13. "Передаємо думку на відстані" - вгадати про що подумав, і що сказав
14. Якщо діти у суперечці діти кричать одночасно – дати всім прапорці, листки паперу з їхніми іменами, будь-які предмети – щоб їх піднімали, коли хочуть «взяти слово»
15. Робимо плювалки (трансформація вербальної агресії) - плюємо паперовими катишами, дуємо - в ціль
До уваги батьків дошкільнят.
Пропонується інноваційна платформа для раннього розвитку дитини. Підключення безкоштовне.
Для підключення переходьте на телеграм канал https://t.me/mrleader_brand/14 та реєструйтесь за посиланням https://mr-leader.com/ua
Якщо дитина багато плаче...
Можливо, внаслідок надзвичайної ситуації життя вашої родини докорінно змінилося, тому цілком природно що ваша дитина сумує.
Дозволити дитині сумувати, при цьому заспокоюючи та втішаючи її – це спосіб допомогти їй навіть у такому стані.
! Якщо вас самих переповнює сум, шукайте підтримки інших. Ваш стан безпосередньо відображається на стані дитини.
! Дозволяйте дитині демонструвати свій смуток.
! Допоможіть їй висловлювати свої почуття і поясніть, чому вони з’являються: “Думаю, тобі сумно. Дійсно, є від чого сумувати...”
Підтримуйте дитину: будьте поруч, приділяйте їй більше уваги та часу.
! Підтримуйте у дитині надію на краще майбутнє. Розмовляйте про те, як ви житимете далі і що робитимете, наприклад, відвідаєте друзів і родичів тощо.
Подбайте про себе і свій стан
Руханки, які можна виконувати з дітьми в укритті
В архівах журналу “Дошкільне виховання” ми відшукали кілька руханок і вправ, які допоможуть послабити психоемоційне і м’язове напруження малят під час довгого перебування в укритті.
Виконуйте їх разом. І частіше обіймайте своїх малюків.
Волонтерська психологічна підтримка українців.
Зроблено з теплом із бомбосховищ українськими психологами.
https://mental-help.super.site/
Просити про допомогу важко. Може здаватися, що ти не маєш право на це, що тобі не важче, ніж іншим, і це прояв слабкості. Але це не так. Рівень стресу, який зараз відчувають українці надвисокий.
Але при цьому люди все одно не наважуються написати психотерапевту. Бо «самі впораються».
👉 Послухайте короткі аудіопрактики, які за 5 хвилин відчутно знизять ваш рівень стресу та дозволять вести боротьбу більш ефективно та з більшою турботою про себе та близьких.
👉 Напишіть психотерапевту, котрий в чаті або на короткому дзвінку, проконсультує вас як впоратися зі страхом та стресом.
Не соромтесь просити про допомогу та психологічну підтримку.
Як говорити з дітьми про війну? Яких правил слід дотримуватися та чого точно не можна робити?
◻️ Дати дитині відчуття безпеки та відповідати на запитання
Діти мають бути впевнені, що коли приходять до своїх дорослих, яким довіряють — отримають відповідь. Дорослим треба бути готовими терпляче відповідати на питання. Знову і знову казати, що з нами все буде добре, все буде гаразд, українська армія хоробро і професійно нас захищає.
◻️ Давати тілесний контакт
У будь-якій тривозі завжди задіяне тіло. Тому важливо обіймати, давати відчути кордони. Разом вовтузитися, будувати халабуди.
◻️ Підготуватися до розмови
Бути готовим, коли в інформаційному полі тема існує — діти можуть прийти з питаннями. Важливо не відвертатися, не казати «заспокойся», а дати правдиву відповідь відповідно до віку.
◻ ️Відповідати лише на поставлене питання
Із 4-5 років діти можуть приходити з питаннями про війну, про насилля. Дітям такого віку важливо давати інформацію коротко. Відповідати саме на те питання, яке ставить дитина. Не підіймати тих аспектів, про які дитина не запитує.
◻️ Проговорювати рутинні речі
Проговорювати інформацію, яку дитина повинна знати відповідно до віку — адресу, кого з дорослих і де можна знайти, якщо дитина опинилася сама.
◻️ Нагадати, хто є поруч з дитиною
Дошкільнятам і молодшим школярам важливо дати зрозуміти: «Я поруч з тобою. А ще поруч з тобою є…» — перерахувати тих близьких, які піклуються про дитину. Показати, що війна — це десь далеко, а тут є твій великий, безпечний, спокійний дорослий.
◻️ На небезпечній території повторювати план дій
Нині вся Україна зазнає атак ворожих російських військ. Тому важливо говорити, що ми знаємо, як убезпечити себе. Повторювати з дитиною, що треба робити, якщо ти чуєш сирену чи постріли, та чого не можна робити.
Чим зайняти дитину у сховищі?
Нам важливо пам’ятати, що аудіальний канал сприйняття під час гулу сирен під особливим навантаженням.
🎶 Тож треба його «зайняти»
◻️Співати хором
◻️Слухати в навушниках музику
◻️Взяти із собою гітару, влаштувати для всіх концерт
◻️Кричати кричалки проти російської армії
🕺🏽Тіло
◻️Пластилін (зараз ліпити може бути ефективніше, ніж малювати)
◻️По можливості взяти із собою подушки, щоб зробити будиночок
◻️Нитки, щоб довкола себе «прокреслити» коло безпеки
◻️Орігамі
🎲 Настільні ігри
◻️Шахи — шашки
◻️Причому шашки збивати щиглями (нам потрібні «агресивні дії»)
◻️Будь-які настолки
◻️Що простіша (тупіша) гра, то краще
🎨 Малювати
◻️Мандали, будиночки, веселки
◻️Мрію
◻️Те, що хочеться робити одразу після війни
◻️Розмальовки
✨ Ігри зі словами
◻️«Остання літера»: кожен гравець каже слово, яке починається на останню літеру попереднього слова.
◻️«Літера»: називаємо слова лише на задану букву.
◻️«Казка»: складаємо казку — кожен каже по реченню.
Повна версія на сайті Osvitoria: